Whether it’s fiction, politics, history, or science, Libri is keeping a keen eye on what’s trending in the world. Based on the well-renowned best sellers lists of The New York Times, each month we are assembling a selection of those books which claim their prominent positions, and which we believe will capture the imagination of Hungarian readers as well as expatriates and travelers staying in the country.


Kevin Kwan: Crazy Rich Asians

It is fascinating how the lives and adventures of the upper classes never cease to amaze the reading public. It seems we find it educative and productive to look behind the scenes of this world seemingly far-removed from ours. This way we can remind ourselves from time to time that human beings, however filthy rich they are, suffer from the same pangs and hurts we encounter in our everyday life. Because champagne cannot wash away disappointment, anger, or betrayal.
The story follows an outsider into the glamorous and treacherous realm of Singapore’s wealthiest, a setting Kevin Kwan’s own childhood experiences made him more than fit to describe.

Az olvasóközönséget időről időre megigézik a kiváltságos társadalmi rétegek fényűző díszletei közé vezető történetek. Kevin Kwan pedig, aki a szingapúri elit kényelmes fényűzésébe született,  tökéletes idegenvezetőnek bizonyul. Olvasás közben Rachellel, a főszereplővel együtt lépünk be a távol-keleti ország uralkodó osztályának csillogásába, hogy oldalról oldalra haladva csodálkozzunk rá erre az idegen világra. És talán azt élvezzük benne a legjobban, hogy kiderül: a csalódás, a harag és az árulás ugyanazokat a fájdalmas sebeket ejti mindenkin, és ezeket nem lehet bankjegyekkel bekötözni.


Gail Honeyman: Eleanor Oliphant is Completely Fine

Most of us are all too prone to falling into routines, to try and avoid the risks inherent in stepping out of our comfort zones. We aim to minimise the possibility of disappointment by shopping at the same stores, eating the same dishes, and sidestepping the same fights with our spouses we have been able to sidestep countless times before, by remaining eternally silent instead of giving voice to our resentment. Eleanor Oliphant is the paragon of this avoidance of real life. While we may occasionally fall into the pitfalls of these habits, she lives in the pitfalls, made them her home, and the only way she may resurface is if something happens to her which is completely out of her control…

A legtöbben a szokásaink rabjai vagyunk, jó okkal. Ha ugyanazokban az üzletekben vásárolunk, ugyanazokat a fogásokat rendeljük a kedvenc éttermünkben, ha ugyanúgy nem tesszük szóvá a párunk valamelyik idegesítő szokását, mint eddig számtalanszor, így kerülve el a kellemetlen veszekedéseket, akkor megkíméljük magunkat a csalódástól. Nem kell kilépnünk a komfortzónánkból, és nem kell kitennünk magunkat az ismeretlen okozta stressznek.
Eleanor Oliphant a komfortzóna-építés mestere, az életét tökéletes kontroll alatt tartó 30 éves nő, aki mindentől megkíméli magát, ami bármilyen fordulatot hozhatna a mindennapjaiba. Az élet azonban ritkán hagyja magát irányítani…


Andrew Sean Greer: Less

Midlife crisis gets everybody by surprise, but some find it harder to deal with it than others. It hits Arthur Less, an unsuccessful writer, who is about to turn 50, quite hard. He receives an invitation to the wedding of his last boyfriend, an invitation he can neither refuse nor accept. There is only one way out of this predicament: find some rock-solid excuses. So he embarks on a journey which takes him from one literary event to the next with the sole purpose of putting as many miles between him and his ex as possible. He travels from Parisian balconies to Indian retreats, while inadvertently turning a panicked escape from his problems into a rite of passage filled with self-depricating humour and wisdom that you may only pick up far away from your living room.

Az életközepi válság mindenkit váratlanul ér. Különösen a sikertelen regényírót, Arthur Lesst, aki meleg férfiként nem sok mintát látott eddig arra, hogy hogyan is kéne ezt kezelnie. Amikor meghívást kap előző élettársa esküvőjére, pontosan tudja, hogy sem elutasítani, sem elfogadni nem tudja azt, így az egyetlen megoldáshoz fordul, ami ebben a helyzetben elfogadhatónak látszik: kifogásokat keres. Egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy dönt, hogy válaszol a világ minden táján megrendezésre kerülő félprofi irodalmi találkozókra szóló meghívókra. Különös világkörüli út veszi így kezdetét, amely öniróniával és önfelfedezéssel van kikövezve, és amely méltán hozta el szerzőjének a 2018-as Pulitzer-díjat.


Gillian Flynn: Sharp Objects

This is the first novel from the author of Gone Girl, the international best seller that was adapted into a box office hit in 2014. Written some six years previously, Sharp Objects already bears all the marks of a master storyteller, and an author who could inject some fresh blood into the psychological thriller scene, which, at times, seems overflowing with mediocrity. It is a book from the overgrown crossroads of the physical and the psychological, of present and past dangers which have an all too real bearing on each other. The HBO-produced miniseries starring Amy Adams has propelled this decade-old masterpiece to the top boxes of the best sellers lists.

A Holtodiglan című bestseller szerzőjének első regényét az HBO által készített sorozat repítette ismét a sikerlisták élére, egyáltalán nem érdemtelenül. Már ebből a 2006-ban írt regényből is élesen kiviláglik, hogy az írónő képes vérfrissítést hozni a pszichológiai thrillerek sokszor középszerűségbe süllyedő szcénájába. A történet főhőse bizonytalan léptekkel kénytelen áthaladni a jelen hús-vér valóságának és a múlt pszichológiai traumáinak keresztútján, és rá kell döbbennie, hogy a szülővárosára vetülő árnyékok egy részét ő maga veti. A depresszió, a szülő-gyermek kapcsolatok és az érzelmi elfojtás súlyos témáit nem minden nap láthatjuk ilyen sikeresen beleágyazni egy feszes tempójú thrillerbe.


Shari Lapena: A Stranger in the House

Its quick pace and constant erosion of our previously accumulated suppositions set this book apart. At first it seems to be yet another amnesia-driven storyline, only to be slowly turning into something much more sinister and thrilling. While creating strangely unlikeable central characters, Shari Lapena makes us continually question our willingness to root for them. And by traversing through the ever-thickening plot, we gradually realize that when reading suspense stories, we care much more about the solution to the central problem than the personality traits of its victims. Stranger in the House is on its way to repeat the success of its author’s 2016 hit, The Couple Next Door.

A szomszéd pár című sikerkönyv után Shari Lapena nem lassított le. Legújabb regényének felütése csak első pillantásra kúszik bele „a főszereplő hirtelen amnéziája” által uralt klisébe, az oldalakat falva a hasonló felütésekkel dolgozó könyveknél sokkal sötétebb és viharosabb vizekre evezünk.
A könyv érdekessége, hogy főszereplőit csak jókora túlzással nevezhetjük rokonszenvesnek. Főleg a kissé egoista, öncentrikus férj alakja válik oldalról oldalra ellenszenvesebbé. Így aztán lassan ráérzünk, hogy a könyv középpontjában álló rejtély megoldása a történet valódi főszereplője, amely a karakterek személyiségétől függetlenül – vagy annak ellenére – ejti rabul a kíváncsiságunkat.