Kim Moore kapta idén a Forward-díjat a mindennapi szexizmusról szóló verseiért. All the Men I Never Married címmel jelent meg az a verseskötet, amely idén elnyerte a kortárs brit költészet legrangosabb irodalmi díját. Kim Moore a mindennapi szexizmus témakörét járja körül a verseiben, melyet a zsűri „fenomenális és erőteljes” alkotásként jellemzett olvasható a Guardian oldalán.

A Forward-díj jelenleg az Egyesült Királyság legjelentősebb kortárs költészetért járó irodalmi díja. Kim Moore verseskötete, az All the Men I Never Married (Az összes férfi, akihez nem mentem feleségül) nyerte el a legjobb verseskötetért járó elismerést, amely 10000 angol font (4,8 millió forint) pénzjutalommal jár. Az All The Men I Never Married a 41 éves szerző második verseskötete, 2021-ben jelent meg és hatalmas sikert aratott. Gyűjteményében 48 vers olvasható: ezekben a nőket sújtó előítéleteket veszi sorra az általa ismert férfiak, köztük exbarátaival való kapcsolatán keresztül.

A kötetben Moore realista módon ábrázolja a nők és férfiak közötti összetett és bonyolult kapcsolatrendszert, amelyben helyet kap a két nem között fellelhető cinkos összekacsintás, a gyengédség, de a kizsákmányolás és az erőszak is.

A képen Kim Moore All the Men I Never Married című verseskötete.

A költőnő 2020-ban írta meg doktori disszertációját költészet és mindennapi szexizmus témában a Manchester Metropolitan Egyetemen. Moore dolgozatában azt vizsgálta, hogy a nemi szerepeken alapuló előítéletek és a női vágyak hogyan jelennek meg a lírai alkotásokban. Bár számos kortárs költő írt már verset bántalmazásról, nemi erőszakról, traumákról, de az olyan viselkedési minták, amelyekben a nők a nemük miatt részesülnek negatív megkülönböztetésben, csak mostanában tűntek fel lírai alkotásokban – annak ellenére, hogy ez a jelenség széles körben elterjedt probléma a társadalomban.

A dolgozathoz felhasználta a most Forward-díjjal kitüntetett verseskötetét is, amelyben nemcsak a hétköznapokat körüllengő, sokszor észrevétlen szexizmusról, hanem a női vágyak megjelenítéséről – vagy sok esetben eltitkolásáról ír. Szó esik arról, hogy kimondatlan társadalmi elvárásként van jelen a mindennapokban a női vágyakat elrejtő attitűd: ennek a nyomásnak engedve a nők vagy úgy tesznek, mintha nem lenne bennük nemi vágy, vagy ha mégis, és ezt ki is fejezik, akkor emiatt megszégyeníthetik őket. Bár a kötetben sok vers szól a nők lekicsinyléséről, tárgyiasításáról vagy kizsákmányolásáról, a költő a verseiben mégis szégyen nélkül, büszkén vállalja vágyait és testiséget.

A zsűri elnöke, Fatima Bhutto szerint, Moore verseskötete „tele van sziporkázó szellemességgel és játékos humorral, amely rendkívül élvezetes módon, közvetlen stílusban szól az olvasóhoz”. Zsűritársa, Nadine Aisha Jassat pedig úgy fogalmazott: „a kötet egy fenomenális és erőteljes gyűjtemény, amelyet sürgősen meg szeretnék osztani minden ismerősömmel”.

A Manchesterben tartott díjátadó ünnepségen két másik kitüntetést is kiosztottak.

A Forward-díj pályakezdő szerzőknek járó legrangosabb elismerését, a Felix Dennis-díjat Stephanie Sy-Quia Amnion című műve nyerte el, és ezzel a díjjal járó 5000 angol font (2,4 millió forint) pénzjutalmat is. A zsűri idén a legszebb költeménynek Nick Laird Up Late című versét választotta, amelyért a költő 1000 angolt font (480 ezer forint) jutalmat vehetett át. A kitüntetett vers egy elégia, amelyet a szerző apja emlékére írt, aki 2021 márciusában koronavírusban vesztette életét.

Kiemelt kép: Lorna Elizabeth