Lloyd Devereux Richardsnak 14 évébe telt, mire megírta Stone Maidens (Kőleányok) című regényét, ami a krimi kategóriában jelenleg az egyik legkeresettebb könyv az Amazonon. A kötet hosszú ideig, egészen pontosan 11 évig ismeretlen volt az olvasóközönség számára, hetekkel ezelőtt azonban csoda történt: eladási listák élére repült. A hirtelen jött siker a szerző lányának köszönhető, aki a TikTokon kezdte reklámozni édesapja regényét.
A Stone Maidens egy FBI-ügynök egy rejtélyes ügy kapcsán történő nyomozásáról szól, amelyben egy sorozatgyilkost próbál leleplezni. A kötet ajánlója szerint Christine Prusik az FBI chicagói helyszíni irodájának törvényszéki antropológusaként rengeteg bizarr esettel találkozott már életében, azonban a jelenlegi gyilkosságsorozat minden eddigi esetet felülmúl: a körözött elkövető fiatal nőket fojt meg, és holttestüket Indiana állam meredek, erdős szakadékaiba dobja. A gyilkos minden áldozat mellett hagy egy ismertetőjegyet: egy kőfigurát, amely kísértetiesen hasonlít a Pápua Új-Guinea bennszülött törzsei által készített szellemkövekre. Az FBI ügynökben ezek a kődarabok hátborzongató emlékeket idéznek fel, a múlt és a jelen félelmetes módon fonódik egymásba, amit az ügy megoldása során kell kibogoznia.
Korábban már írtunk arról, hogy a TikTok az elmúlt években rendkívül sikeres módszernek bizonyult a könyvek népszerűsítésére: ezen a médiaplatformon található irodalomszerető közösségnek köszönheti sikerét Lloyd Devereux Richards regénye is.
Hetekkel ezelőtt történt ugyanis, hogy az író lánya, Marguerite Richards egy videót tett közzé a TikTokon, hogy „bemutassa a világnak” édesapja regényét. Richards könyvét egészen addig nem igazán vette senki, lánya pedig csak annyit remélt, hogy a TikTok segítségével szerez néhány plusz vásárlót.
A videó azonban minden elképzelésüket felülmúlta: az elmúlt néhány hétben több mint 47 millióan nézték meg. Lloyd Richards könyve, amit 11 év alatt alig néhányan vásároltak meg, egyszerre az Amazon egyik legnépszerűbb és legkelendőbb regénye lett.
Lloyd Richardsot a Today műsorában kérdezték arról, hogy milyen érzés, hogy milliók rajonganak a könyvéért, amire a szerző azt válaszolta, egészen hihetetlen, sőt, még mindig felfoghatatlan, hogy ez megtörtént. „Nagyon hálás vagyok a lányomnak és mindenkinek” – tette hozzá. „A lányom szeretete és támogatása nélkül ez nem történhetett volna meg.” A könyv nagyon jó értékeléseket ért el az Amazonon: az 5 csillagból 4,5-öt kapott csaknem 4500 szavazat alapján.
Lloyd Richards bevallotta, szóhoz sem jut a meghatottságtól, látva a TikTok-videó és a regény sikerét. „Rengeteg figyelmet és kedvességet kaptam. Soha nem gondoltam volna, hogy a fiatalok el akarnának olvasni egy olyan könyvet, mint az enyém, és azt sem, hogy ennyire szeretnek olvasni.”
Márpedig a fiatalok akarnak és szeretnek olvasni. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a TikTokon a #booktok címkével ellátott videók elképesztő népszerűsége, amely a nemzetközi eladási statisztikákra is komoly hatással van – erről a jelenségről beszélgettünk nemrégiben Bárdos Andrással, a 21. Század Kiadó alapító-társtulajdonosával. Ezen a platformon a kevésbé ismert szerzők, illetve a régen kiadott könyvek is hatalmas nyilvánosságot kaphatnak egyik napról a másikra, ahogy ez Lloyd Richards esetében is történt.