Hogyan készíthetjük fel magunkat és gyermekeinket az állandó változásokra és az ezekkel járó bizonytalanságra? Mit tanítsunk egy ma születő kisgyermeknek, ami segíthet neki fennmaradni és jól élni, akár még a 22. században is? Milyen képzettségekre lesz szüksége ahhoz, hogy állást kapjon vagy, hogy megértse, mi történik vele? Egyáltalán, vajon milyen világ vár gyermekeinkre és unokáinkra?

21 lecke a 21. századra

Ezeket a sorskérdéseket taglalja a nagyon érdekfeszítő és felkavaró 21 lecke a 21. századra című könyv.

Korunk egyik nagy gondolkodója és előadója, dr. Harari sorra veszi az emberiség előtt álló legfontosabb kihívásokat. Mit kezdjünk a jövő munkanélküli tömegeivel, akiknek feladatait robotok és gépek végzik majd? Milyen Földön, milyen éghajlaton él majd például az én kislányom és unokám? Lehetséges, hogy egyes (nyilván jómódú) emberek megvásárolhatják az egészségüket, majd és radikálisan kitolhatják várható élettartamukat, miközben egyre jobban elmosódnak a határok ember és gép között?

Mind olyan kérdések és kihívások, amikkel egyáltalán nem kellett foglalkozni akkor, amikor én voltam fiatal, miközben persze már akkor is gyorsan változott a világ.
Nagy hatást gyakorolt rám az ismert és elismert szerző fontos könyve, akinek nevéhez olyan további fontos művek fűződnek, mint a Sapiens és a Homo Deus című kötetek. Ez a könyv, a 21 lecke a 21. századra egy kicsit az említett két mű összegzése. A végén nincs feloldozás, nincs happy end, csak bizonytalanság.

Számomra a könyv egyik legfontosabb, és egyben legvészjóslóbb üzenete az, hogy az egyes fejezetekben leírt forgatókönyvek nem valamikor a távoli jövőben történnek, történhetnek majd meg, hanem már napjainkban is olyan átalakulások zajlanak, amelyek alapvetően határozhatják meg az elkövetkező évszázadot, a következő generációk jövőjét és kilátásait.

Mit tehetnénk? Hogyan készülhetünk fel erre? Talán a legjobb, ha örökké törekszünk arra, hogy „résen legyünk”, nyitottak az állandó változásokra, éhesek az új információkra és a világ megértésére.