Whether it’s fiction, politics, history, or science, Libri is keeping a keen eye on what’s trending in the world. Based on the well-renowned best sellers lists of The New York Times, each month we are assembling a selection of those books which claim their prominent positions, and which we believe will capture the imagination of Hungarian readers as well as expatriates and travelers staying in the country.
Heather Morris: Cilka’s Journey
To say that following up The Tattooist of Auschwitz with a sequel is a challenging task would be an understatement. The heart-wrenching account of the mind-numbing destruction human beings are capable of inflicting upon each other is expanded in Cilka’s Journey, an even more nuanced and enlightening book than its predecessor. The titular character is thinking back on the terror inflicted on her in Auschwitz, thinking back on those days that proved only to be the prelude to hell. After her „liberation” from the nazi death camp where she had been raped, she was accused by the Russian authorities of having „lain with the enemy”, and was sent to spend 15 years in a Siberian labour camp. Cilka Klein’s courage and her superhuman ability to see the stars even in the darkest of nights makes this novel a beautiful ode to mankind’s best and worst qualities at the same time.
Az auschwitzi tetováló méltán lett az utóbbi évtizedek egyik legolvasottabb holokausztkönyve. Az az érzékenység, amivel az emberi faj legalávalóbb és legfelemelőbb tulajdonságait egyszerre volt képes bemutatni – a gonoszság ösztönös élvezetétől a szeretet megtartó erejéig –, a könyv minden sorát áthatotta. A folytatásban az első könyv egyik mellékszereplője meséli el történetét. Cilkát, miután a náci haláltáborban megerőszakolták, azzal vádolták meg a „felszabadító” oroszok, hogy „összefeküdt az ellenséggel”, és 15 év kényszermunkára ítélték. Amikor rádöbbenünk, hogy az a 16 éves lány, aki Auschwitzban a poklok poklát járta meg, most, évekkel később egy szibériai munkatáborból emlékszik vissza a lágerben töltött időszakra, az is azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy az ember, ha van miért küzdenie, olykor emberfeletti kitartásról tehet tanúbizonyságot.
Susan Orlean: The Library Book
Havens of information, where the accumulated knowledge and wisdom of humanity is freely accessible to anyone, libraries are the symbols of those attributes that are the best in us: the ability to learn, grow and share, so that others can also benefit from our efforts. Susan Orlean’s book is a love letter to libraries, the starting point of which is a tragedy: the fire that destroyed more than 400.000 volumes in the Los Angeles Public Library in April 1986. While detailing the circumstances of the event, and enumerating the superhuman efforts to save as much of the invaluable treasures contained within the building as possible, the author also pays tribute to the important role libraries play in our collective culture.
Susan Orlean könyve egy, a könyvtárakhoz intézett szerelmes levél, aminek kiindulópontja mégis egy megrázó tragédia. A Los Angeles-i közkönyvtár 1986 áprilisában máig ismeretlen okokból leégett, a tűzvészben pedig több mint 400 000 kötet semmisült meg. A különlegesen strukturált könyvben a szerző a tragédia körülményeit, valamint az oltáson és a minél több könyv megmentésén dolgozó önkénteseket mutatja be, miközben körüljárja, hogy az egyetemes emberi kultúra számára milyen felmérhetetlenül sokat jelent a könyvtárak intézménye.
Rainbow Rowell: Wayward Son
The second installment of the Simon Snow series is just as spectacular as its first book, Carry On was three years ago. Simon, Penny and Baz embark on a brand new adventure which quickly turns into a road book filled with fanciful monsters and a lot of romance, spiced with a daring touch of metafiction. The author does not shy away from admitting the book’s strong dependence on the Harry Potter series, and even brings into play J. K. Rowling’s fictional world to help establish and corroborate her own.
A magyar fordítására egyelőre még váró Simon Snow-sorozat második része, ha ez lehetséges, még pörgősebb, mint az első, Carry On című kötet volt. Simon és barátai, miután felülkeredtek az első történet főgonoszán, újabb hajmeresztő kalandra indulnak, útjukat pedig utánozhatatlan fantáziával életre hívott szörnyek, rengeteg veszély és egyre bonyolódó szerelmi szálak keresztezik. Rainbow Rowell világa erősen támaszkodik a Harry Potter-sorozatra, de szerencsére ezt a kötődést nem elfedni akarja, inkább játékba hozza és továbbgondolja, ami végső soron inkább javára, mint hátrányára válik a regénynek.
Ann Napolitano: Dear Edward
A 12-year-old boy is the sole survivor of a catastrophe when his plane crashes in a Colorado field. Not only does he have to bear the burden of being the only one left alive, but the death of his entire family as well. Soon he discovers, hidden in his uncle’s garage, the letters sent to him by the relatives of other victims of the crash, and reading them helps him realise how precious his life is. The book follows Edward on his journey of healing and self-discovery, in a style that, despite its subject matter, successfully avoids the pitfalls of melodrama and pity-mongering, and treats its subject matter with empathy and realism.
A könyv varázsereje abban rejlik, hogy főszereplője egy olyan élethelyzetben találja magát, amilyenben valószínűleg egyikünk sem fogja soha, mégis olyan kérdéseket kénytelen feltenni magának, amelyekből mindannyian tanulhatunk a saját életünkre vonatkozóan. A könyv főhőse a 12 éves Edward, aki egy repülőszerencsétlenségben az egész családját elveszíti, ráadásul azzal a teherrel is meg kell birkóznia, hogy a katasztrófát a gép összes utasa közül egyedül ő élte túl. Amikor később nagybátyja garázsában rátalál azokra a levelekre, amiket a többi utas hozzátartozói írtak neki, hirtelen ismét rászakad a tragédia súlya, és megérti, hogy az élete sokkal többet ér annál, mint ahogy korábban gondolta.
Margaret Atwood: The Testaments
Fifteen years is a long time in a tyranny. Both for the downtrodden masses, for having to endure oppression this long, and for the ruling elite, as it is long enough to become paranoid and to be in a constant state of fear for the power they hold. Fifteen years after the events of The Handmaid’s Tale, a daring attempt to bring down the oppressive regime of Gilead is unfolding, and we are treated to its chronicle through the eyes of three separate, and very different narrators. As a masterstroke, Atwood manages to make this a sequel to both the book and the TV versions of The Handmaid’s Tale. She chooses to take into account what has and has not been covered in the TV adaptation of her story, allowing fans of either versions to immerse themselves once again in this thrilling dystopia.
15 év telt el A Szolgálólány meséjének eseményei óta, Gileádban pedig továbbra is a félelem és az elnyomás ül tort. 15 év azonban sok idő, és minden nappal egyre nagyobb lesz az esély, hogy feltűnik valaki, akinek lesz elég ereje, kitartása és szerencséje, hogy képes legyen ellentmondani az önkény akaratának. Margaret Atwood több mint három évtizeddel az eredeti mű megjelenése után írta meg a 20. századi disztópiák egyik leghíresebbjének folytatását, méghozzá úgy, hogy a Testamentumok mind a könyv, mind pedig az abból készült TV-sorozat folytatásaként megállja a helyét. Az eredeti művel ellentétben itt nem egyetlen elbeszélő enyhe klausztrofóbiát is előidézni képes szemszögéből szemléljük az eseményeket, hanem három összetett karakter perspektíváján át, akik képesek új lendülettel megtölteni és új kontextusba helyezni a világot, ami olvasók és nézők millióit ragadta már magával.